Samsun-Sarp Demiryolu Projesi Bölgeye Avantaj Sağlayacak
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun son dönemde Samsun’dan Sarp’a kadar uzanacak demiryolu proje çalışmalarının başlatıldığı yönündeki açıklamasını değerlendiren Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) İnşaat Mühendisliği Bölümü Ulaştırma Daire Başkanı Prof. Dr. Şeref Oruç, Samsun’dan Sarp’a kadar uzanacak demiryolu projesinin bölgeye çok değerli avantajlar sağlayacağını söyledi.
Samsun-Sarp arasında sahile paralel bir sınır olarak demiryolu meselesinin gündeme getirilmesinin avantajları olduğunu kaydeden Oruç, “Son yıllarda özellikle ülkemizde demiryolu meselesinde büyük bir hareketlenme yaşanıyor. Dünyada kombine taşımacılık kavramı ulaşımda çok önemlidir.Doğu Karadeniz Bölgesi demiryolu Samsun Sarp’ın ortasında sahile paralel bir sınır olarak demiryolu konusunu gündeme getirmenin avantajları vardır.Bu hızlı ve ekonomik bir ulaşımdır sistem ama daha önemlisi bölgede limanlarımız var. İyidere’de yeni bir lojistik merkezi kuruldu, lojistik limanı var. Bütün bu lojistik merkezler ve liman elbette karayolu trafiğini de artıracak, bu da trafikte artışa neden olacak. Bu demiryolu hattının hayata geçirilmesi kapsamındaki en değerli avantajlardan biri de burada oluşacak karayolu trafik yükünün hafifletilmesi olarak görülmelidir.Bununla birlikte karbon salımının da bir anlamda azaltılmasıdır. sürdürülebilir yaşam, daha hızlı, daha güvenli ve daha ucuz ulaşımın ekonomik sağlanması açısından olumlu görüyorum” dedi.
“Dünya ticaretinin yüzde 90’ından fazlası su ile yapılıyor, bunun karadan devamı ise en ucuz ulaşım olan demiryolu.”
“Dünya ticaretinin yüzde 90’ından fazlası su ile yapılıyor, karadan devamı ise en ucuz ulaşım olan demiryoludur” diyen Oruç, “Samsun-Sarp’ın ortası yapılabilir, orada hiçbir sıkıntı yok” dedi. Avantaj sağlayacağı alanlar ve durumlar bizim konuşmaya çalıştığımız durumlardır. Ama daha da önemlisi limanların karada olması.” İç kısımlara ulaşmasını sağlamak çok daha gerekli ve değerlidir. Bu bağlamda İyidere lojistik limanı ve lojistik merkezinin iç kesimlere bağlanarak İran’ın sanayi şehri Tebriz’e bağlanması ve en kısa yoldan denize inecek kara kısmının demiryolu ile geçilmesi büyük ekonomik getiri sağlayacaktır. ulaşım açısından avantajlıdır. Zaten bizim ülkemizde. Ankara’dan başlayarak Sivas, Erzincan, Erzurum, Kars, Tiflis ve Bakü’ye uzanan bir hat var. Dolayısıyla Doğu Karadeniz limanı ve lojistik merkezinin güneyimize geçen demiryolu hattına bağlanması bölgemiz ve inşa edilen lojistik merkezden beklenen faydanın alınabilmesi açısından son derece önemlidir. Dünya ticaretinin yüzde biri kadardır. Bunların 90’dan fazlası deniz yoluyla, geri kalanı ise kara yoluyla en ucuz ulaşım olan demiryoludur. Dolayısıyla bu limanın ve limanlarımızın demiryolu ile iç bölgelere bağlanması navlun maliyetlerini düşürecek ve daha ekonomik ulaşım sağlayacaktır. Bu kapsamda İran, Ortadoğu’nun ve ülkemizin Doğu Karadeniz limanına bağlı olup, Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu ve Kafkasya’nın tüm ürünleri Doğu Karadeniz limanına bağlanmakta ve bu liman aracılığıyla tüm ülkelere ulaşmaktadır. Karadeniz kıyısından, hatta Tuna Nehri üzerinden Avrupa’nın içlerine, Orta Doğu’ya kadar. Bu, Avrupa’ya ve Baltık Denizi’ne ulaşması anlamına gelecektir. Bir eser üretiyorsanız mutlaka onun bir pazarı olacaktır, pazarlanması gerekecektir. Bu bağlamda Doğu Karadeniz Bölgesi’nde ülkemizin gayri safi milli hasılasındaki oranı yaklaşık yüzde 12 olarak bilinen bu hareketlilik, demiryolu temasıyla istediğimiz kadar, hatta daha da aktif hale gelecektir. “İstediğimiz oranda kullanılması, uygulanması ve beklenen ekonomik faydanın sağlanması açısından bu güzergahın yani Doğu Karadeniz limanlarının, özellikle de İyidere lojistik merkezi ve limanının hayata geçirilmesi hayati önem taşıyor. Hükümetin iradesiyle kurulan bu hatlar iç kısımlara demiryolu ile Bakü, Tiflis ve Kars sınırlarına bağlanacak” dedi. – TRABZON